от:
Georgi Stankov

Зад името "Градски идентичности" стои стремежът ми да намеря допирните точки между психологията и архитектурата. Това е мой стар интерес (виж статията
Психологията среща архитектурата: малки мисли по голяма тема) и през пролетта успях да изпробвам идеята си. Участниците в уъркшопа бяха любознателни младежи от Хасково, които имаха шанса да видят родния си град по съвсем нов начин.
"Градски идентичности" има проста хипотеза: както един човек има персонална идентичност, така и градът има идентичност. Идентичността не е статична - тя е динамична и се влияе от политически, социални, икономически и културни събития, тенденции и процеси. А замисълът на уъркшопа е да покаже как се развива градската идентичност, както и да изследва възможните бъдеще-та на града.
Сутринта на 12 май, събота, се събрахме в Градската градина. Бяхме ведри и свежи, ветрецът бодро ни даваше кураж, а слънцето дружески ни обсипваше с лъчи.
Зехра, Галя, Живко, Дани, Миро...
Започнахме обиколката си във възрожденската част на Хасково.
 |
Сега разбрахте ли как от едно средно голямо село Хасково се е въздигнало до град с по-сериозен статут? |
 |
Разгледахме и църквата "Св.Богородица". Трябваше да помислим защо в района има не една, а две православни църкви. Това ни наведе на мисли за българския национален нрав... |
 |
Вие познавате "Старият конак" като кръчма, а само до преди 20 години тук хората сключваха граждански брак. И, бай дъ уей, това никога не е било конак! |
 |
А защо в Хасково има толкова много тютюнови складове? |

По мои изчисления, в Хасково е имало поне 7-8 големи складове като този тук... Градът ни е бил един от най-големите центрове на тютюнопработвателната промишленост. Работниците работили при много тежки условия, затова започнали да стачкуват и да протестират. Така левите партии, особено комунистите, спечелили много поддръжници сред тютюноработниците. И все пак: защо в Хасково?
Тук една до друга се издигат изтънчена буржоазна къща от 20-те години на 20в. и соцхотел от 70-те, днес реновиран в духа на кубизма.
 |
Колко много орнаменти има в архитектурата на буржоазно Хасково. Любима ми е! |
 |
Има какво да се види в центъра на Хасково. Всякакви идентичности: и мюсюлмански джамии, и арменска църква, и различни паметници, и буржоазни сгради, и сгради от соцепохата, и сгради от най-ново време... |
 |
Нова сграда, построена в центъра на Хасково. Съгласно стандартите за строеж на място, което е колективен паметник на културата, новата постройка трябва да следва общия стил на района. Тук виждаме пример за успешна архитектурна интервенция! |
 |
Една от сградите, които най-много харесвам. Хем модерна, хем старовремска. |
До старата джамия. Казват, че е най-старата запазена джамия в България.
 |
Страхотно, нали?! Тук беше легендарното кино "Клокотница", в което за първи път гледах "Стената"! |
 |
Сградата на Общината в Хасково е строена и достроявана три пъти. Досега. |
* * *
След тура продължихме с дискусия в НТС и практическа работа на тема "Възможните бъдеще-та на Хасково".
Май си се ОБЪРКАЛ с историята за КОНАКА. Къщата е била закупена от прадядо ми Стойко Малчев и е живял там със семейството си преди да му я отнемат насилствено.И след това става РИТУАЛНА ЗАЛА. Бай дъ уей, ако си чувал за СТОЙКОВИТЕ ДАРАЦИ, едва ли.
ReplyDeleteАми хубаво, но така или иначе никога не е била конак.
DeleteА кои са били старите собственици не е цел на изследването ми. Хубаво е да се знае, че е имало насилствено отнемане на собствеността, когато комунистите идват на власт, и разказах за това, но при друга къща, чиито собственици имат тежка история.
Ако имаш претенции, направи си собствен тур и просвещавай младите. Аз правя колкото мога, при това безвъзмездно, а ти си анонимен интернет герой. Накратко: безполезен си.
Мисля, че човек без въображение би живял трудно, но е хубаво преди да коментираш нещо свързано с историята да не изказваш мнение основано на "еди кой си ми каза", а да бъде основано на факти.
ReplyDelete.
Жалко е да се прави такъв коментар под снимката.
Вече ти отговорих по-горе, но накратко ще ти кажа и тук:
Delete1. Знание, което имаш и не използваш и споделяш, е безполезно.
2. Това е тур за архитектура, психология и история (прочети началото) и се нарича "Градски идентичности." Не е за историята на една къща и нямаш основание да очакваш да давам енциклопедични подросности точно за нея на деца на 18 години.
3. Повечето неща, които знаем за миналото, особено нашето, не са основани на документи, а на устни предания. Кротни се и се опитай да бъдеш по-полезен със знанията, за които претендираш, че имаш.