Мит Ромни, мормони, избори и реклама

от: Georgi Stankov

Описание на случая 

Мит Ромни - снимка на Biography.com
През април тази година стана ясно, че бившият губернатор на Масачузетс Мит Ромни ще е кандидатът на Републиканската партия срещу действащия президент Барак Обама. 

Дали 65-годишния политик и баща на 5 деца ще успее на детронира Обама, е друг въпрос. Вълнува ме следното:

През 2011г., докато течеше кандидат-президентската надпревара сред републиканците, църквата на мормоните започна своя рекламна кампания: "Аз съм мормон." 

Случайно ли мормонската църква започна кампания точно по времето на първични избори в Републиканската партия? Щеше ли Ромни да спечели, ако не беше тази кампания? Аз твърдя, че тя със сигурност помогна на Ромни да спечели битката. Защото Ромни е мормон. 

Официалната позиция на мормоните (с иначе дългото име "Църква на Исус Христос на светиите от последните дни") беше, че кампанията цели да промени отрицателното възприемане на  религията им от обикновените американци. Изследвания на обществените нагласи показват, че мнозинството янки определят мормоните като потайно, сексистко, контролиращо, анти-гей и т.н. движение. За да променят това отношение, мормоните наеха две водещи компании от бранша: Огилви и Хол и партньори.

Мормоните представят живота, мечтите и ценностите на хора от своята църква. Показват колко готини, ведри и нормални са те.

Рекламите им са навсякъде - по телевизията, в интернет, по автобусите от градския транспорт в много от големите градове на Америка.

Робърт - моден дизайнер и самотен баща.

Ерик - зъболекар, бивш войник от армията на САЩ, служил в Ирак.

Анализ:

Рекламата на мормоните е направена перфектно от гледна точка на социалната психология. Доказано е, че малцинствата имат по-голямо влияние в обществото, ако акцентират на приликите, на общите неща, които ги сближават с мнозинството.  Малцинствата трябва да са гъвкави, за да могат да въздействат. 

Подчертаването на общата идентичност е усилило доверието към мормоните сред тези предубедени или подозрителни републиканци, които са се колебаели дали да подкрепят Ромни.

Ако рекламистите се бяха фокусирали върху това, което отличава мормонската религия, щеше да е губещ ход. Да се говори за това какви естествени и позитивни хора са мормоните, на какво се радват и за какво ги е грижа, е печеливш ход!

Кампанията е успешна и то на принципа "с един куршум - два заека." От една страна, мормоните започнаха да изграждат положителен публичен образ в американското общество. От друга страна, убедиха по-резервираните републиканци (традиционно религиозни и с протестантско потекло), че мормонът Ромни вероятно е добър избор. Така Ромни успя да спечели симпатиите на консервативната религиозна десница в САЩ - най-вярната група от избирателите на GOP. Дали заиграването с религиозните чувства ще му помогне в кампанията срещу президента Брака Обама, е друг въпрос.

Заключение: 

По-горе зададох въпроса дали беше случайност, че кампанията на мормонската църква започна по времето на първични избори в Републиканската партия? 

Смятам, че отговорът "Не" е по-вероятен. Ромни е най-изявеният политик - мормон в САЩ. За мормонската църква е важно да разширява влиянието си. А каузата "Ромни - кандидат за президент" е страхотна възможност за популяризиране на мормонството. Така че Аз съм мормон съвсем неслучайно се случи точно тогава.

Повече теория:
Мюни Г., Х.А. Перес, Малцинствата: идентификация и влияние, в "Идеи в социалната психология", ред. Елка Тодорова, УИ"Климент Охридски", С., 1990, стр.185-207.

Comments

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо