In memoriam - Георги Лозанов

от: Georgi Stankov

Д-р Лозанов. Снимка: сп.Мениджър
На 6 май 2012г., на именния си ден, почина създателят на сугестопедията д-р Георги Лозанов.

Д-р Лозанов е роден през 1926г. По образование е психиатър, но постепенно навлиза в полето на психологията и педагогиката. През 60-те години на 20в. създава сугестологията - метод за развитие на човешкия потенциал чрез сугестиране и десугестиране (сугестия значи внушение). Въз основа на сугестологията д-р Лозанов развива и сугестопедията като метод за развиване на скритите ни резерви за учене.

Честно казано, теорията на Лозанов ми е малко известна и не съм познавач по темата, затова ще споделя основните неща, които открих:

Лозанов проповядва, че сугестопедията има седем закона, които преподавателят трябва да следва:
  1. Любов.
  2. Свобода.
  3. Убеденост.
  4. Връзка цяло – част; разглеждане на частта чрез цялото.
  5. Многократно увеличен материал за усвояване.
  6. Златно сечение. 
  7. Изкуство и естетика.
Кратко въведение в сугестопедията:


Сугестопедията е български метод,  но може да се разглежда и като свързана с голямото движение на хуманистичната психология.

Твърди се, че в края на 70-те години представители на ЮНЕСКО  обявили сугестопедията за най-иновативния метод в образованието. Впоследствие в България дори е създаден такъв институт.

По-късно Лозанов работил в Австрия. През 2008г. се върнал в България и се установил в Сливен, където посрещна края на земния си път.
---------------------------------------------------
Друга информация: 

Comments

  1. Това е една тъжна новина.Но велик човек, който ще остане в историята като създател на тази наука, благодарение , на която всеки един може да научи по- бързо и качествено даден език.Според мен всеки един трябва да намери своят начин за изучаването на чужди езици, а не метода, който ни се налага в училищата.Благодаря за клипчето, от него ни става малко поясно за това какво представлява.При изучаващите английски език по сугестопедичния метод например експериментират с различни роли и нови идентичности, показва изключително голяма успеваемост за научаването за по - дълго време.

    ReplyDelete
  2. Наистина тъжно.Но всички ние ще го запомним и ще продължаваме да разпространяваме неговият метод, тъй като е уникален и действа положително за обучението на всеки,който го е избрал. Нужно е да има нагласа на учителя, че се случва нещо необикновенно и вярата му в изключителните способности на учащите се резонират в тях и водят до отключване на резервния им потенциал. Състоянието на увереност, че нещо необикновено се случва, той каро децата и всеки един обучаващ се да се чувства сигурен и спокоен, като отключва врати в мозъкът му с които се запомня по лесно.

    ReplyDelete
  3. Безспорно това, което проф. Георги Лозанов завеща на науката за преподаване на чужди езици е напълно безценно. Все повече хора се обръщат към този метод както в България, така и в цяла Европа. До степен, в която вече се говори, че сугестопедията ще се превърне скоро в нормалния начин на преподаване.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо