Кръгове и социoметрия в Google+
Един разговор за управлението на кръговете в Google+ ме вдъхнови да потърся теоретичните основи на кръговете в Г+. Защото има такива. Концептуално кръговете в Г+ са онлайн приложение на социометрията, създаденa от Джейкъб Морено.
Какво е социометрията?
Това е метод за изследване на отношенията между хората, на неформалната структура в човешките общности и на степента на близост, доверие или авторитет между членовете на общността. Как така?
Ето един пример: рисуваме в центъра на лист кръг, с който обозначаваме себе си. След това нанасяме други кръгове, за да обозначим свои познати - например съучениците ни от гимназията. Разполагаме всеки на такова разстояние от нас, че да покажем степента на близост, която чувстваме към съответния човек. Или пък да определяме към кого от колегите в офиса можем да се обърнем при професионален проблем. Или с кого бихме споделили съкровена мечта, вярвайки, че няма да ни се присмее.
Няма как всички да са на еднакво разстояние. Доверието, симпатиите, близостта много често са различни, нерядко са несиметрични и понякога не са двупосочни. Социометричната техника за представяне на отношенията се нарича социограма.
![]() |
Пример за социограма: Джон и неговите познати нюйоркчани. |
Същият принцип е приложим спрямо цели категории или групи от хора. Вярно, тогава има по-голямо обобщаване, но точно това се доближава до идеята за кръговете в Гугъл+.
![]() |
Категориите от познати на Джон. |
Най-близо до Джон са хората, които нарича VIP (най-близките роднини и приятели) и FRIENDS. Следват братовчедите и лелите от RELATIVES, колегите от OFFICE и съседите от NEIGHBORS. Хората, с които се среща във фитнеса или с които кара колело в парка, са SPORT. С трите хикса показваме, че има хора, които Джон не иска нито да вижда, нито да чува.
По подобен начин в Google+ категоризираме контактите си в тези категории, които са важни за нас. И ако социометрията е създадена, за да мери човешките отношения, то Google+ ни дава възможност да мерим и собствените си интереси. Всъщност, това е и една от основните му разлики с Фейсбук, който навремето стартира като пространство за среща на реално познаващи се хора. +Guy Kawasaki обаче още през ранната 2012г. настояваше, че системата Google+ не е просто за хора - тя е за страсти и интереси.
Ето например Анна и нейните интереси.
Ето например Анна и нейните интереси.
Да приемем, че Анна има пет кръга: Семейство, Фотография, Готвене, Мода и Онлайн Пазаруване. Анна е настроила системата така, че да получава известия за всяка публикация на хората от Семейство (затова съм го оцветил в синьо). Освен това Анна иска да получава колкото може повече публикации от Семейство в общия поток от новини (затова връзката от кръга към Анна е по-широка). Това се отнася и за Готвене и Фотография. Анна е решила да получава по-малко публикации в потока от кръговете Мода и Онлайн пазаруване.
Практически това, което е направила Анна, е социометричен избор по интереси.
Практически това, което е направила Анна, е социометричен избор по интереси.
Най-важното за социометричните отношения в кръговете на Google+:
1. Те са индивидуализирани - всеки потребител е свободен да създава кръгове, така както му харесва. Кръговете отразяват моя свят и моите интереси. Аз съм активен агент и създавам света си според личните си предпочитания. Затова е важна онлайн идентичността, която изграждаме; затова е полезно да имаме подробни профили и релевантно съдържание - по този начин ясно заявяваме кои сме и помагаме на другите да преценят дали да ни добавят в хръговете си.
2. Отношенията не е задължително да са симетрични - аз добавям Иван, той мен - не. Тогава ще мога да чета само публичните публикации на Иван. Несиметрично е и това, че можем да настроим колко информация да получаваме от даден кръг. Също несиметрично е, че можем да избираме с кого какво да споделяме и колко дистанция да поддържаме. Дори това, че можем да си "поръчаме" известия всеки път, когато хората от даден кръг публикуват нещо, е несиметричност (примерно аз получавам известия за кръга VIP).
3. Динамични са - можем да преместим един човек от един кръг в друг, а може да е в 2-3 кръга едновременно. Можем и да го премахнем от кръговете. Можем да променим интензивността на информацията от един или друг кръг, в зависимост от моментен интерес или тенденция (например по време на актуални политически събития, които ни интересуват, можем да настроим системата така, че да получаваме повече информация от кръг с условното име "Новинарски сайтове").
Добро сравнение на кръговете и социометрията
ReplyDelete