Академия за млади лидери

Миналата седмица водих обучение в рамките на първата Академия за млади регионални лидери, организирана от Фондация "Българска памет" с подкрепата на фондация "Ханс Зайдел." В събитието участваха 32 младежи от България и Македония. 


Първата сесия имаше за цел да профилира лидера като личност и затова дискутирахме качествата, необходими на истинския лидер. Казвам „истинския“, защото добре знаем, че мнозина са звани, но малцина – призвани, които носят в себе си смисъл, морал и желание да променят света около себе си. Обединихме се, че лидерът трябва да служи за пример, да вдъхновява, да мотивира и води; че трябва да е умен, уверен, добронамерен, съобразителен, да може да поставя цели и да е устремен към тях; че трябва да го е грижа за другите, да може да изслушва, да е търпелив и упорит, да се контролира и да понася стреса, дори когато срещне неуспех. Открихме и още много други черти на личността, които отличават лидера. И тогава младите лидери се изправиха пред предизвикателство – да оценят себе си – дали наистина притежават този сложен комплекс от качества, с които да успеят да постигнат промяната, която търсят за своите страни?! Те се замислиха и честно признаха, че има още доста неща за развитие и надграждане. И всъщност това е добрата новина, защото стремежът към усъвършенстване трябва да си води през целия ни живот.

Следващата сесия допринесе за разбирането на себе си и на другите чрез теорията за човешката мотивация, развита от Ейбрахам Маслоу. Ключовият момент в нея е, че човешкото поведение е водено от желанието (съзнателно или не) да постигнe пет основни групи нужди: физиологични, сигурност, принадлежност, признание, самоактуализация. И така участниците започнаха да разбират по-добре собствената си мотивация да станат социално активни и да търсят поле за изява като лидери, но също толкова важно е, че разбраха, че хората около тях имат различни свои потребности и че ако искат да ги вдъхновят и поведат към дадена промяна, трябва да разбират, разпознават и отчитат тези техни потребности.


Третата сесия започна със задълбочено изследване на една от уважаваните и важни концепции в съвременната психология на личността – т.нар. „Големите пет“, според която човешката личност може да се обхване от пет основни характеристики. Участниците имаха възможност да се самооценят и позиционират по всяка от петте скали и да открият по кои от характеристиките в OCEAN трябва да положат усилия за промяна и развитие. След това разбраха, че SWOT-анализът е приложим съвсем не само в икономиката и бизнеса, а и в дейността на лидера, който трябва да разбира собствените си силни и слаби страни, както и предимствата и недостатъците на средата, в която действа. Това отвори вратата към следвата задача: да се запознаят целеполагането и трите вида цели, които разполагаме във времето: краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. Човек трябва да си поставя цели във всяко от тези три измерения и след да се научи да ги планира чрез метода на т.нар. smart-цели. Участниците видяха как се прави това на практика и разбраха, че могат да започнат незабавно да ги прилагат в живота си, особено в личностното си развитие и за преодоляването на слабостите, които откриха по Големите 5. Подобно на OCEAN, терминът SMART също е акроним и значи, че една цел трябва да е S (specific), M (measurable), A (achievable), R (realistic) и T (time-oriented). На български език (а и на официалната книжовна норма в Македония) това означава, че целите трябва да са много конкретни и ясни, след това да се измерими по някакви индикатори, да бъдат постижими, но и да бъдат реалистични, и на края – да бъдат с ясен краен срок. 

Последната сесия включваше практическа задача - построяването на кула от спагети, което е метафора на смарт-целите и на живота като цяло – тя имаше ясна цел, индикатори за свършена работа, беше постижима, реалистична и имаше определено време за работа. Така по пътя на ученето чрез правене младите лидери осъзнаха, че смарт-целите са инстумент, с който могат както да развият себе си, така и да работят за постигането на промяната в общността, в която живеят. Така е, защото вътрешната промяна винаги води и до ефект извън нас. Но всичко в лидера и лидерството започва от вътре – от умението да се опознаваме и да се развиваме като личности. А развитието е дългосрочна стратрегия, изпълнено с много отделни стъпки и смарт-цели. 

Денят премина интензивно, интерактивно, с доста мислене, но и забавление, дори с пеене на песни в съпровод на тарамбука, а освен това впечатлих македонските участници с уменията си да говоря на местен диалект. Обратната връзка от участниците беше положителна и всички казаха, че биха искали този тип занимания и обучения да намерят своето продължение и в бъдеще. 

Благодаря на екипа на фондацията, че ми се довери да водя цял ден от обучението

Comments

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо