Две работилници за детски площадки и една презентация в рамките на Софийската архитектурна седмица

от: Georgi Stankov

Архитектите и дизайнерите правят детски площадки. Правят също и работилници за детски площадки. 

А какво могат да внесат психолозите и социолозите в това поле? С какво социалните науки могат да са полезни при създаването на детските пространства и при включването на децата като пълноправни участници във вземането на решения? И как можем да устроим материална среда, която да стимулира и подкрепя развитието на децата?

С турската ми колега Тюркян Фърънджъ заедно ще опитаме да представим пресечните точки на творците на пространствата и изследователите на обществата. Ще ни партнира Елиф Кайрян от Измирско детско ателие.

Как ще го направим? 

С две работилници и една презентация в рамките на Софийска архитектурна седмица 2012

Те са резултат от изследване, посветено на детските площадки в Хасково (вижте блога ни Haskovo Playgrounds).

Създадохме собствена методика, вдъхновена от т.нар. Mosaic approach, за да разберем перцепцията на децата и родителите на два вида детски площадки - старите, наследени от епохата на социализма, и новите, които се проектират и инсталират през последните 20 години. 

Ето какво ще правим: 

1. Работилница "My Dream Playground": http://edno.bg/en/sofia-architecture-week-2012/program/645 на 28.11.2012г. от 13:00 до 16:00. (Допълнение: виж репортажа от работилницата!)

2. Работилница "Playgrounds, Ideas, and Ideologies": http://edno.bg/en/sofia-architecture-week-2012/program/679 на 29.11.2012г. от 13:00 до 16:00.

3. Презентация за изследването "Haskovo Playgrounds: In a Transition from Communism to the Modern Times": http://edno.bg/en/sofia-architecture-week-2012/program/684 
на 30.11.2012г. от 11:00 до 12:00. 

За хората, които имат интерес да участват: линк към събитието във Фейсбук.
Първата работилница е за по-ограничен брой участници - насочена е предимно към студенти по дизайн и архитектура, които ще работят в екип с деца. Тук ще обучим студентите как да ползват нашата техника за интервюиране и сътрудничество с деца, която нарекохме "My Dream Playground", а малките ще могат да влязат в ролята на пълноправни участници в процеса на вземане на решения относно собствената им среда на живот.  







Втората работилница е за по-широк кръг участници, а не само за хора от сферата на архитектурата и дизайна. Тук ще изследваме как социални, културни и исторически феномени се отразяват в светогледа на обществата и общностите. Ще потърсим скритите ценностни и идеологически патерни в околния свят, включително в сградите, организацията на публичните пространства и местата, в които всекидневно оперираме. И накрая с творческа симулация ще създадем различни реални и нереални общества и символите, скрити в тяхната архитектура и в начина, по който организират своите лични и публични пространства. 



Презентацията ще представи научното ни изследване и ще включва неговите цели, хипотезите ни, методологията, резултатите и заключенията ни. Изследването е пилотно в следните аспекти:
  • за първи път в България беше разработена и приложена методологията Mosaic approach като начин на работа с деца 
  • за първи път беше изследвано цялостното възприемане на детските площадки чрез дефинирането на 5 функционални измерения на детските площадки 
  • за първи път се направи сравнително изследване на два вида съоръжения за детски площадки: наследените от комунистическата епоха и новите модерните съоръжения 
  • за първи път се прави сравнение на приоритетите при основните потребители на детските площадки: деца и родители.
Ето два примера за крайните продукти от уъркшопа, който правихме в Измир в началото на октомври 2012г.





Допълнение: 

Comments

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо