На Измирската архитектурна седмица 2012

от: Georgi Stankov

На 4 и 5 октомври с колегата ми Тюркян Фърънджъ участвахме в Измирската архитектурна седмица 2012. Тюркян е докторант по социология в университета Гази в Анкара и има силен интерес към ранното детско развитие, но от позицията на социолог. Двамата направихме интересен синтез на детската психология и детската социология с дисциплини като градско планиране, архитектура и дизайн, заради което Камарата на архитектите в Измир ни покани да участваме на техния ежегоден форум. 

В Измир се представихме с академична лекция и работилница. 

Лекцията беше за студенти по архитектура от университета Dokuz Eylül. Темата: изследването ни за детските площадки в Хасково и петте измерения, на които според нас трябва да отговаря мястото за игра на децата. Представихме методиката, която разработихме и приложихме при изследването си в Хасково (Mosaic approach, който е пилотен за България). 

Показахме как на практика социалните науки могат да помогнат на архитектите и дизайнерите в оформянето на публичните пространства (важна тема за мен, заради интереса ми към т.нар. Environmental psychology). Показахме още един начин социалните науки да служат на обществения интерес (друг значим момент, пряко свързан с възгледите ми за професионалната мисия и етика на психолозите). 

Със студентите по архитектура от университет Докуз Ейлюл
На работилницата обучихме студенти по архитектура по нашата методология за работа с деца. Студентите усвоиха умения за ефективна комуникация с деца, така че да активират детското участие в процеса на вземане на решения относно пространствата, които децата обитават и в които всекидневно взаимодействат помежду си и с възрастните. 

След това под нашата супервизия студентите работиха с деца за изпълнението на проекта „Детската площадка на моите мечти”. Уъркшопът ни имаше и известен социален ефект, защото децата бяха от маргинализирани общности с трудности в социалното включване и по-високо ниво на престъпност (ок, извън политическата коректност бих казал директно, че повечето деца бяха с ромски произход). Децата бяха много заинтересовани и с огромно желание участваха в уъркшопа. За тях останаха прекрасни спомени, за студентите – нови знания и умения, а за нас с Тюркян – усещането за добре свършена работа! 

П.П. Благодарности на проф.Хикмет Гьокмен от университета Докуз Ейлюл и на г-жа Елиф Кайрян от Измирско детско ателие за тяхното гостоприемство и съдействие! 

С организаторите на мястото на лекцията. Вдясно от мен е проф.Гьокмен, вляво - Тюркян Фърънджъ, а дамата с бялата рокля е Елиф Кайрян.
П.П.П. София, чакай ни!!! 

Още малко снимки: 

Запознавам се с децата.
А тук вече сме първи приятели.

С децата и един от учителите им.
Брифингът за студентите беше специална
част от уъркшопа... 

...на която ги обучихме да използват
нашите техники за работа с деца.


Започва се с брейнсторминг и се стига до...
...избор на идея и проектиране.


А изпълнението е...
...истинко забавление!






Невероятно е как добре си паснаха детската креативност
и уменията на студентите по архитектура!

На финала - всички заедно и доволни :)

Ето 6 от резултатите от уъркшопа:







Comments

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо