Алфи Кон за образование и родителство без условия

от: Georgi Stankov

От много мислене и правене на какво ли не, забравих да ви кажа, че в Gorichka.bg е публикувано интервюто на Василена Доткова с Алфи Кон за списание AMICA /септември 2011г./.  Днес открих, че съм си изпратил линка към интервюто на електронната поща още миналата година и реших да го споделя с вас. Алфи Кон е един от хората, на които имам най-голямо доверие, когато става дума за разсъждения на тема "Какво да правим с децата си?" Затова с удоволствие препоръчвам книгите му за четене и дори смятам да пиша за една -две от тях.

Интервюто "Алфи Кон за безусловното родителство" ясно посочва вредата от външните стимули върху вътрешната мотивация: 

Въпрос: Много родители сякаш оценяват качеството на училището по натиска, който то оказва върху децата им. Ако не им дават много домашни, няма строга дисциплина, ако децата ходят с удоволствие на училище, това изглежда някак подозрително - може би не научават достатъчно и не реализират максимално потенциала си? Какво бихте казали на тези родители?

Отговор: Бих ги призовал да обърнат внимание на дългосрочните цели, които си поставят в отглеждането на децата си, както и да преразгледат доста изкривените си схващания за ученето. На първо място, дори ако беше вярно, че натискът и неприятното преживяване от ходенето на училище наистина вдигат нивото на усвояване на факти и умения, заслужава ли си това за един любящ родител, при положение, че емоционалните, социални и морални последствия за развитието на детето са значителни и тревожни? Но това не е всичко. Ами ако този тип високо-натоварващо традиционно училище пречи и на интелектуалните ни цели за развитието на детето? Нещастните деца не развиват критическо мислене и креативност. Дори на децата, които са притесняващо послушни, които не могат или не искат да се разбунтуват срещу училище от този тип, то нанася вреда. Защото задушава любопитството им и ги кара да работят толкова усърдно, че не им остава време за истинско мислене.

Когато едно училище залага много на оценките, когато настройва децата едно срещу друго като ги кара да се състезават, когато дава купища домашни и така принуждава учениците да работят още една допълнителна смяна вкъщи, когато бърза да наказва за всяко провинение или с дрънкулки и трофеи да подкупва децата да полагат усилия - всичко това създава един дух на фабрично производство. А до момента никакъв опит и нито едно изследване не е показало, че духът на фабриката е продуктивен за постигането на каквито и да било амбициозни образователни цели. 


***
Ценно четиво!
Повече за Алфи Кон: >>>тук.

Comments

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо