Корпоративната култура на Google - изключение за пример

от: Georgi Stankov

В продължение на години Google неизменно е в списъка на най-предпочитаните компании за работа. Според годишната класация на списание Fortune, тя е първа за 2007г. и 2008г. и четвърта за 2009г. и 2010г. Според световно проучване сред завършващи студенти, Google е най-привлекателната компания в света през 2010г. 

Какво прави фирмата толкова ценена? Как гуглърите станаха толкова примамливи за IT-специалистите? Защо десетки хиляди искат да работят там? 

Невероятно, но факт: парите не са решаващи! Всъщност заплащането в Google дори е малко по-ниско, отколкото в други технологични гиганти.

Има обаче два фактора, с които калифорнийската компания надминава конкуренцията. И не само я надминава, но и налага нови стандарти. Това са принципът "20% време" и серията "Talks at Google". За какво става дума? 


Неспирният поток на свободата и творчеството

Да работиш в Google значи да имаш свобода. Google въведоха революционен подход за стимулиране на креативността на своите служители. На практика това се случи така: компанията измисли и приложи принципа "20 процента от работното време", с който дава право на инженерите си да работят по свои проекти. Това значи в 5-дневната работна седмица всеки петък да оставят настана задълженията, за които им плащат и да се заемат с нещо странично, което ги интересува. 

Благодарение на тази инициатива се появиха най-надеждната електронна поща Gmail, RSS четецът Google Reader, социалната мрежа Orkut, Google Buzz, както и много други като новаторския проект Google Wave. Не е казано, че всички идеи ще са успешни, но това също е залегнало в корпоративната философия на Google. Неуспехът не е провал - той е урок. Например Google Video отиде в историята, след като преди няколко години фирмата купи и усъвършенства YouTubeGoogle Wave също не се наложи за широко ползване и беше спрян, но разкри огромния потенциал на екипа, защото съдържаше изключителни нововъдедения за онлайн сътрудничество по проекти. Вероятно в близко бъдеще ще го видим в някой друг, по-развит продукт. Други продукти, като Knol, също са доста дискусионни от гледна точка на популярност, но пък са ефективни като средство за създаване на специализирано съдържание. В случая е важна ценността, която се изповядва тук: всеки има свободата да опитва. Това провокира постоянния стремеж към усъвършенстване, или както казват от компанията, "добре е едно нещо да се прави изключително добре."

Да видиш цялата картина

Поредицата "Talks at Google" дава възможност на гуглърите да почерпят направо от извора информация за света около себе си, за идеи, тенденции и политики. Компанията кани влиятелни личности да говорят по теми от икономиката, политката, социалните проблеми, екологията, психологията, човешките отношения, лидерството... Сред тях са Хилари Клинтън, Барак Обама, Кондолиза Райз, Майкъл Блумбърг, Салман Рушди, Ноам Чомски и още десетки мислители, белязали интелектуалния и обществения живот в края на XX и началото на XXI век. В програмата участват и много автори, предимно на научно-популярни книги, които представят новите си творби. Така компанията предлага възможност на служителите си постоянно да се обогатяват със знания (и да, това се случва в работно време). Същевременно фирмата продължава ясно заявената си политика на социална отговорност: не само да открива, но и да споделя и разпространява информация. Чрез специализирания канал в YouTube, целият свят може да гледа тези забележителни представяния. 

За гостите също е привилегия да говорят пред гуглърите. Както признава един от тях, когато казал на дъщеря си, че отива в Google да говори за работата си, тя за първи път се заинтересувала с какво точно се занимава баща й.

Всичко това се случва заради визията на Google каква компания иска да бъде. А тя изглежда иска да е среда за постоянен обмен на идеи за своите служители, за непрекъснат процес на учене и интерпретиране на наученото. Поредицата "Talks at Google" е основана на прозрението, че нещата в света са свързани. Колкото повече научаваме, толкова повече връзки откриваме: между политика и икономика, между икономика и физика, между физика и психология. Колкото повече връзки откриваме, толкова по-голяма картина на света виждаме. Не е задължително да си Леонардо да Винчи, за да си цялостна личност

Размисли за организационната култура на Google 

Дори в световен мащаб, политиката на Google е иновационна.

Колко компании по света дават пълна творческа свобода хората си да работят по свои идеи в работно време, встрани от обичайните им служебни задължения? А колко компании инвестират в т.нар. обща култура на хората си? Има много фирми, които подкрепят и развиват неформална организационна атмосфера - нещо присъщо за американската култура. Практиката за провеждане на тийм билдинги и на различни тренинги става все по-популярна (и все по-препоръчителна). Google също използва тези средства за усъвършенстването на своите инженери и за подобряването на организационния климат. Тя обаче отива отвъд това. Тя пряко инвестира в човешките ресурси на фирмата: в любознателността, въображението, търсачеството, инициативността и експериментаторството на хората си. Философията на Google е, че работата трябва да бъде предизвикателна, а предизвикателството - забавно.

Което вече е изключение. Изключение за пример.

Comments

  1. Да, Google просто е и работа, и училище, и хоби за някои. Същински пример за много добра organizational culture.

    Браво на Google! Браво и на автора за оформлението на статията и ясно разяснените аргументи!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Къде да уча психология в България?

Демокрация отвъд представителството [презентация от конференция]

Опасен метод - филм за психоанализа и... още нещо