Колите на смъртта
от: Georgi Stankov
Според Аристотел човекът е социално животно. Хората си влияят едни на други - взаимно си оказват това, което бихевиористът Боби Скинър нарича "положително подкрепление". Знаем, че пиенето (обикновено) е социален феномен: пием при семейни събирания, в приятелска компания, на интимна вечеря. Доказано е, че пиенето в компания допринася за усилването на социалните връзки между пиещите. Освен това пиенето в компания е ритуал. И на всичкото отгоре то провокира пиещите взаимно да се поощряват за извършване на едно или друго действие. В компания, в която всички пият и шофират, човек се чувства овластен да постъпва точно така. Правим това, което околните и важни за нас хора одобряват. Първият закон на Станков за социалната адаптация гласи: "Не се цепи от колектива!"
Знаете ли какво е престъпление по чл.343б, ал.1 от Наказателния кодекс?
Това е да шофираш след употреба на алкохол. Това значи дрегерът или кръвната проба да отчетат над 1,2 промила алкохол в кръвта.
Представете си случка:
Типичен сценарий включва весела компания от млади хора. Те се черпят, адреналинът е висок, момчетата опитват да впечатлят момичетата, има музика, смях... После се качват заедно в колата и тръгват – към следващото заведение, към нечий апартамент, или към гробищата.
Работил съм с десетки хора, шофирали в нетрезво състояние. Понякога професионалната неутралност ми идва в повече, затова тук няма да бъда неутрален. Да пиеш и след това да караш кола е безумие! Смъртоносно при това!
Някои от клиентите ми не само са шофирали пияни - те са предизвикали катастрофи, унищожили са чуждо имущество, и по-лошо: нанесли са телесни повреди, дори са причинили смърт. Те не са си представяли, че това може да се случи точно с тях. Нито са успявали да осъзнаят истински още колко хора ще бъдат засегнати – жертвите им, близките им, както и близките на жертвите.
По-точно, знаели са го, но само на теория. В действителност им е изглеждало, сякаш това не се отнася за тях, сякаш не може да им се случи.
За съжаление, страшно много хора могат да влязат в някоя от тези роли – на извършителя или на абсолютно невинната жертва. Това може да е брат ви или сестра ви, собственият ви баща, собственото ви дете, съседът, приятелят, колегата... Как става така, че стотици хиляди българи стигат до там?
Феноменът "идентичност":
"Какъв мъж си, ако не можеш да изпиеш две - три ракии?" Хм, вероятно никакъв, мислят си тийнейджърите и бързат да се "докажат". За много от тях е лесно, защото имат такъв ролеви модел в семейството или в квартала - баща, дядо, други значими възрастни... В социокултурната реалност на българите алкохолът се възприема като част от половата идентичност на мъжете. Дори е ритуал, елемент от юношеската инициация, от порастването и възмъжаването. На психологически език това се нарича полово-ролеви стереотип.
Това донякъде обяснява защо основно мъже шофират след употреба на алкохол. Шофирането е проява на мъжественост. Преди 500 години мярката за "мъжкарство", "бабаитлък" или "реноме" била да яздиш хубав кон с украсена юзда и скъпо седло. Сега - да караш хубава кола с екстри. Пиенето е задължително и тогава, и сега. Атрибутите се менят, но моделът на мъжката идентичност остава непроменен...
Социалнопсихологическият феномен:
Феноменът "идентичност":
"Какъв мъж си, ако не можеш да изпиеш две - три ракии?" Хм, вероятно никакъв, мислят си тийнейджърите и бързат да се "докажат". За много от тях е лесно, защото имат такъв ролеви модел в семейството или в квартала - баща, дядо, други значими възрастни... В социокултурната реалност на българите алкохолът се възприема като част от половата идентичност на мъжете. Дори е ритуал, елемент от юношеската инициация, от порастването и възмъжаването. На психологически език това се нарича полово-ролеви стереотип.
Това донякъде обяснява защо основно мъже шофират след употреба на алкохол. Шофирането е проява на мъжественост. Преди 500 години мярката за "мъжкарство", "бабаитлък" или "реноме" била да яздиш хубав кон с украсена юзда и скъпо седло. Сега - да караш хубава кола с екстри. Пиенето е задължително и тогава, и сега. Атрибутите се менят, но моделът на мъжката идентичност остава непроменен...
Социалнопсихологическият феномен:
Според Аристотел човекът е социално животно. Хората си влияят едни на други - взаимно си оказват това, което бихевиористът Боби Скинър нарича "положително подкрепление". Знаем, че пиенето (обикновено) е социален феномен: пием при семейни събирания, в приятелска компания, на интимна вечеря. Доказано е, че пиенето в компания допринася за усилването на социалните връзки между пиещите. Освен това пиенето в компания е ритуал. И на всичкото отгоре то провокира пиещите взаимно да се поощряват за извършване на едно или друго действие. В компания, в която всички пият и шофират, човек се чувства овластен да постъпва точно така. Правим това, което околните и важни за нас хора одобряват. Първият закон на Станков за социалната адаптация гласи: "Не се цепи от колектива!"
Какво решение предлагам?
Трудно е да се промени модел на мислене, който някои хора са попили още като деца. Трудно е да се промени поведение, подкрепяно през поколенията. Трудно е да се преодолеят обществени нагласи, които негласно доминират в обществото ни от поколения и противоречат на писаните закони.
Позитивната промяна, обаче, е възможна. Тя ще се случи, ако хора от различни професионални области обединят идеите си. Ето с какво мога да допринеса аз:
Преди да си вземат книжките, младите шофьори трябва да минат през психологически тренинг. Не говоря за лаборатория за психотестове! Имам предвид поне 20-часов групов тренинг, който да ги накара да осъзнаят какво значи да караш на пътя, какво значи да си отговорен за другите и за себе си! Вече имам идея как могат да се правят такива дейности.
* * * * * * * * * * * *
Накрая ще споделя едно клипче, което направих преди 2 години. Наричам го "колите на смъртта." Показвам го на осъдените на пробация за шофиране в нетрезво състояние. Някои се замислят. Други... не.
Трудно е да се промени модел на мислене, който някои хора са попили още като деца. Трудно е да се промени поведение, подкрепяно през поколенията. Трудно е да се преодолеят обществени нагласи, които негласно доминират в обществото ни от поколения и противоречат на писаните закони.
Позитивната промяна, обаче, е възможна. Тя ще се случи, ако хора от различни професионални области обединят идеите си. Ето с какво мога да допринеса аз:
Преди да си вземат книжките, младите шофьори трябва да минат през психологически тренинг. Не говоря за лаборатория за психотестове! Имам предвид поне 20-часов групов тренинг, който да ги накара да осъзнаят какво значи да караш на пътя, какво значи да си отговорен за другите и за себе си! Вече имам идея как могат да се правят такива дейности.
* * * * * * * * * * * *
Накрая ще споделя едно клипче, което направих преди 2 години. Наричам го "колите на смъртта." Показвам го на осъдените на пробация за шофиране в нетрезво състояние. Някои се замислят. Други... не.
Comments
Post a Comment